søndag, februar 08, 2009

Katzenjammer på Polarjazz 2009

Dette er det råeste jeg har opplevd! Katzenjammer kom på scenen og etter syv sekunder danset hele Polarhotellet og man kunne kjenne at bygningen rørte på seg - jeg er sikker på at hotellet ble banket flere cm ned i tundraen under denne konserten.

Jentebandet Katzenjammer er et firehodet musikalsk sjarmtroll og publikum i Longyearbyen ble sjarmert i senk av Solveig, Marianne, Turid og Anne Marit som smilte og sprudlet på scenen. Publikum elsket dem og etter andre låten tok jeg meg selv i å ikke kunne huske hvem som hadde spilt tidligere på kvelden. Ekstatisk!


Jentene i Katzenjammer hadde med seg mange forskjellige instrumenter og de bytter på å spille på dem. Man snakker om å være multiinstrumental, men dette var helt skinnsykt. Her er Solveig Heilo på trompet og trommer.


Musikken til Katzenjammer er også spesiell. Låten "A Bar In Amsterdam" minner om Gary Mores "Over the hills and far away", men her er den blandet med Mexicanske trompeter på lykkepiller. "Play My Darling, Play" er en "happymelodi" og har noe med seg som gjør at refrenget setter seg fast på hjernen. Titellåten fra plata deres "Le Pop" høres ut som den er oppfostret på et sirkus og du blir i godt humør av den. Her er Anne Marit Bergheim på trekspill


Dette bildet av Anne Marit Bergheim illustrerer litt av energien på scenen. Alle jentene var høyt og lavt og de spilte forskjellige instrumenter på hver låt.


Det mest iøynefallende instrumentet er nok "kattemonstret" Børge Bass - en diger trestrengers bassbalalaika. Her er Solveig Heilo og Børge Bass


Jentene brukte ikke(sa de selv) å lage noen sak av at de er et jenteband, men de hadde med seg Arthur som ordnet opp i ting og tang de ikke klarte selv. Her er det et mikrofonstativ som har slått seg vrang og Arthur fikset det til slutt for Marianne Sveen og høstet stor applaus fra publikum.


Marianne erklærte at de elsker Svalbard og at de ikke skjønner hvorfor ikke alle bor her ... Her ser vi henne i heftig omgang med "Børge Bass".


Katzenjammer var også i Barentsburg og holdt konsert for beboerene der og etterpå hadde russerene lært dem russiske drikkeregler. Turid Jørgensen fortalte at skål nummer tre var damenes skål ...


Når settet var over "nektet" publikum dem å gå av og jentene kvitterte med tre ekstranummer.


Dukker disse jentene opp på en scene nær deg er det bare en ting å gjøre: Kjøp billett til deg og vennene dine, gled deg til kvelden og forbered deg på å bli sjarmert i senk av dette firehodete sjarmtrollet.


Takk til Turid Jørgensen, Marianne Sveen, Solveig Heilo og Anne Marit Bergheim i bandet Katzenjammer for en uforglemmelig opplevelse.

Takket være WiFi på hotellet var skiva deres "Le Pop" kjøpt på iTunes og lastet ned til min iPhone bare en halv time etter konserten.

Her er Katzenjammers hjemmeside.
Her kan du kjøpe plata til Katzenjammer - den heter "Le pop"

4 kommentarer:

Solli sa...

Her hadde du jammen fått med mange flotte bilder fra jazzen. Tusen takk for titten

mvh
Solbjørg

Anonym sa...

Hei - flott omtale og adskillig mer omfattende enn min! Men jeg støtter deg til siste punktum, dette var en opplevelse. Jeg var bare så lei for at ikke punkersønnen min og kjæresten hans var der og opplevde dette. De hadde bare dødd!
Kommer nok innom bloggen din seinere også. Takk for hilsen!

Anonym sa...

Hei igjen! Følger med deg framover:-) Artig at du blogger fra LYB og turene rundt omkring.

Jeg har også en 'kuldeblogg' - der jeg legger ut stoff om klima og miljø. Den må du gjerne kikke på (høyre marg har lenke) for jeg ser jo av det du skriver at du er opptatt av miljø og isforhold! Mvh, Sylvi

Anonym sa...

Fantastisk!